„Vienas iš esminių patarimų vadovams – inovacija turi būti savalaikė. Svarbu suvokti potencialius ateities poreikius, apie kuriuos mums signalizuoja Mega tendencijos skirtingų industrijų rinkose. Labai svarbu matyti plačiau už savo veiklos ribų. Tačiau garantijos, kad kuriama naujovė atsipirks – nėra. Todėl šiandien daroma investicija laiko perspektyvoje neturėtų būti per tolima. Kuriant inovaciją, pagrindinis tikslas yra naujo lygmens paslaugos sukūrimas, kuri pagerina kliento būtį. Tai kuria didesnę vertę ir progresą nuo to kas buvo anksčiau. Greito pelno ar atsiperkamumo siekis čia ir dabar – būtų esminė klaida, nes fokusą nuo kliento naudos nukreiptų tik į savo kišenę,“.
„Biznio mašinų kompanijos“ (BMK), generalinė direktorė Daiva Viskontienė
Šiandienos verslo pasaulyje, kai esame įpratę viską gauti greitai, mažai laukti, esame nekantrūs, galime greitai priimti sprendimą keisti paslaugų teikėjus bei partnerius, ilgalaikis bendradarbiavimas atrodo kaip misija neįmanoma. Tačiau šį mitą gali paneigti „Biznio mašinų kompanijos“ (BMK), generalinė direktorė Daiva Viskontienė, kuri savo ištikimus klientus skaičiuoja dešimtmečiais.
BMK įkūrėja ir vadovė D. Viskontienė pasakoja, kad inovacijos buvo tas elementas, kuris suformavo organizacijos identitetą ir leido tapti vienu iš savo rinkos lyderių. Pradėjus nuo prekybos spausdinimo apartais, šiuo metu įmonė vysto penkis (valdomo spausdinimo paslaugos, skaitmeninės spaudos įrenginių, audiovizualinių ir skaitmeninio turinio sprendimų bei edukacijos) autonominius verslus ir sėkmingai laikosi šių verslo šakų lyderio pozicijose.
„Kai prieš 28 metus pradėjome prekiauti spausdintuvais, tai buvo tų laikų inovacija. Buvome vieni pirmųjų, bet jau tada numatėme, kad reikia žiūrėti į priekį, atvežti ir tai, ko nėra rinkoje, formuoti poreikį ir taip savo klientams parodyti galimybes. Prieš beveik tris dešimtmečius Lietuvą nuo to, kas jau yra pasaulyje skyrė mažiausiai 5-7 metai rinkos brandos. Tai suformavo siekį pilotuoti, būti pirmiems ir nestokoti drąsos, kas vėliau atsipirko su kaupu“, – sako D. Viskontienė
Automobilis ar modernus projektorius? Šiandien – pažangiausi konferencijų centrai
Inovacijų ieškojimas ir pristatymas Lietuvos rinkai buvo ir yra įmonės veiklos variklis bei DNR. Pasak įmonės vadovės, kartais tai skambėdavo kaip beprotybė: kuomet BMK į Lietuvą atvežė pirmąjį projektorių, jis kainavo tiek, kiek naujas lengvasis automobilis, tačiau jį gana greitai nupirko. Tokios sėkmės istorijos skatino ieškoti inovacijų ir auginti rinką. Mąstymas ir veikimo būdas padėjo užimti lyderio pozicijas, būti pirmiems, įtraukti klientus ir įgauti jų pasitikėjimą. Šiandien tai išaugo į audiovizualinių sprendimų verslą su įspūdingomis instaliacijomis bankuose, verslo centruose, didžiausiose užsienio bei Lietuvos renginių arenose.
Nuo pirmojo skaitmeninės spaudos aparato Baltijos šalyse iki spausdinimo infrastruktūros valdytojo
Be verslo prigimties keistis ir prisitaikyti prie rinkos tendencijų, organizacija taip pat išgyveno ir technologinius lūžius, kurie inspiravo verslo transformaciją ir pelno generavimo modelio kaitą – iš produktų pardavimų tapti paslaugų kūrėjais ir koncentruotis į vertės auginimą klientams.
„Keičiantis technologijoms BMK buvo ta įmonė, kuri atvežė į Baltijos šalis skaitmeninės pramoninės spaudos įrenginį ir ilgai formavo rinką bei joje dominavo. Dirbti su nauja įranga mokėmės iš gamintojų ir žiniomis dalinomės su klientais. Taip auginome ir kliento poreikius, ir stiprinome ryšį. Klientai matydami mūsų įdirbį, žinių bagažą ir bendradarbiavimą vertino mus ir tai virto į ilgalaikes partnerystes. Šiandien ta verslo dalis, nuo kurios pradėjome kelionę, transformavosi į valdomas spausdinimo paslaugas bei infrastruktūros priežiūrą, ir toliau juda dokumentų skaitmeninimo keliu tiek privačiame, tiek valstybiniame sektoriuose“, – sako D. Viskontienė
Šiandienos inovacijų strategija – prisitaikymo greitis
Pasak įmonės vadovės, laikai, kai inovacijai įsitvirtinti rinkoje reikėjo daug laiko – seniai praėjo. Dabar žaidimo taisyklės pasikeitė, o gebėjimas būti lanksčiam, kūrybingam ir pasinaudoti kompetencijomis yra esminis privalumas. Tai svarbu ir kalbant apie kertinių žmonių organizacijoje komandą. Noras veikti, domėtis, būti smalsiems ir atviriems – padeda stebėti ekonominio pokyčio bangas, jas identifikuoti ir būti pokyčio epicentre.
„Patirčių visuma, gebėjimas skaityti pasaulį savo sensoriais, sukuria unikalią dermę, kuri suteikia galimybę nuskaityti dalykus, kurie bus aktualūs ateityje. Pavyzdžiui, pirmos išmaniosios lentos švietimui (interaktyvūs ekranai), be kurių šiandien sunkiai įsivaizduojamas ugdymo procesas, taip pat buvo BMK komandos pilotinis produktas, o pirmieji jų pirkėjai įsigiję šią technologinę naujovę, turėdavo jas kaip „papuošalą“, nes nebuvo mokančių jomis naudotis. Tuomet su komanda užsibrėžėme tikslą padėti klientams – vykome pas juos, rengėme konsultacijas, tai peraugo į ilgalaikes partnerystes su didele dalimi švietimo įstaigų. Šiandien Lietuvos mokykloms diegiame dar vieną naujovę – įrangą hibridiniam mokymui, kuri keičia ne tik ugdymo procesą, bet ir mūsų gyvenimo įpročius iš esmės“, – sako D. Viskontienė.
Šiandien mūsų kuriami produktai – virtualios realybės sprendimai ir skaitmeninis turinys
Dar viena BMK veikla, kurios esminė transformacija taip pat prasiėjo nuo bendradarbiavimo su švietimo sektoriumi – skaitmeninio turinio sprendimai.
„Važinėjant po tarptautines parodas, domintis pasaulio tendencijomis komandai atėjo suvokimas, kad būtent skaitmeninio turinio ir jam kurti reikalingų įrankių įveiklinimas mokymosi procese yra šios srities inovacija ir ateitis. Pradėjome bendradarbiauti su užsienio partneriais, ugdyti savo kompetencijas šioje srityje, investuoti į tyrimus. Vienas iš tokių projektų, kurį atlikome su geriausiais šios srities specialistais – www.Eismopolis.lt, skirtas vaikus išmokyti saugiai elgtis gatvėje. Minėtoje edukacinėje priemonėje išdrįsome pasiūlyti inovatyviausią ugdymo metodiką šioje srityje t.y. HPT (en. Hazard Perception Test). Tokių projektų vystome ir daugiau, ypač didelis komandos dėmesys yra sutelktas priemonėms, kurios skirtos vaikams, turintiems specialiųjų poreikių. Kita skaitmeninio turinio vystymosi „stotelė“ bus VR/AR (virtuali/papildyta) realybė. Todėl ypač stipriname komandos kompetencijas, domimės šia vaikų ugdymo medijos forma, metodikomis ir tikimės ateityje pradžiuginti mokyklas inovacijomis šioje srityje“, – sako BMK vadovė.
Patarimai abejojantiems dėl inovacijų savo versle
BMK vadovės nuomone, nedaryti inovacijų yra kur kas rizikingiau negu jas daryti. Tiek organizacija, produktas ar paslauga turi gyvenimo ciklą, kurį paaiškina Kondratievo bangų teorija. Jeigu nesiimi pokyčių ar inovacijų – prasideda recesija.
„Vienas iš esminių patarimų vadovams – inovacija turi būti savalaikė. Svarbu suvokti potencialius ateities poreikius, apie kuriuos mums signalizuoja Mega tendencijos skirtingų industrijų rinkose. Labai svarbu matyti plačiau už savo veiklos ribų. Tačiau garantijos, kad kuriama naujovė atsipirks – nėra. Todėl šiandien daroma investicija laiko perspektyvoje neturėtų būti per tolima. Kuriant inovaciją, pagrindinis tikslas yra naujo lygmens paslaugos sukūrimas, kuri pagerina kliento būtį. Tai kuria didesnę vertę ir progresą nuo to kas buvo anksčiau. Greito pelno ar atsiperkamumo siekis čia ir dabar – būtų esminė klaida, nes fokusą nuo kliento naudos nukreiptų tik į savo kišenę,“ – sako D.Viskontienė.
Kaip išlaikyti klientus ketvirtį amžiaus?
- Gebėti klausyti klientų ir suvokti jų verslo poreikius. Dialogas formuoja lygiavertį ryšį su klientu, praplečia abiejų pusių žinių apie problemą ar esamą poreikį ribas ir kviečia kartu ieškoti sprendimų. Trumpalaikis noras uždirbti niekada nepadės išlaikyti tvaraus ir ilgalaikio bendradarbiavimo.
- Įtraukti klientus į unikalaus ateities produkto ar paslaugos sukūrimą. Sukurti ateities vaizdinį, numatyti, kaip jis veiks ir konkrečiai įsivardinti, ko reikia tam pasiekti vertinant iš ateities taško. Kartu su klientu ieškoti sprendimų, dalintis resursais, tapti lygiaverčiais partneriais. Netgi kurti start-up‘us įvairioms idėjoms pamatuoti.
- Valdyti tai, ką kuriame. Svarbu, kad sprendimas veiktų dabar ir būtų palaikomas ateityje. O norint klientams duoti pažadą ilgalaikiam bendradarbiavimui, privalu ne tik kurti, bet ir turėti reikiamą palaikymo infrastruktūrą.
- Organizacinėje kultūroje užkoduoti „alkį“ inovacijoms kaip vedančiąją vertybę. Komanda turi būti įvairialypė – amžiaus, kartų, lyčių požiūriu, tam kad galėtų vieni kitus papildyti. Inovacijos komandoje gali gimti organiškai arba tai gali būti valdomas procesas, kuomet darbuotojai skatinami dalį laiko skirti savišvietai ir naujoms idėjoms generuoti. Kurį kelią pasirinkti – kiekvienos organizacijos sprendimas.
- Rodyti asmeninį pavyzdį ir lyderystę, ir kurti erdvę kitų augimui. Ilgalaikiam įsitvirtinimui lyderio pozicijose nuoseklus žinių sėmimasis iš savo srities ir iš kitų nesusijusių industrijų yra būtinybė. Svarbu dalyvauti konferencijose, įvairiuose verslo klubuose, nes tokia profesinė bendrystė leidžia išeiti už savo ekspertiškumo ribų ir rasti sinergijos naujuose taškuose. Tikslas yra vienas – inovacijų pagalba kurti patirtį, auginančią mus pačius ir mūsų klientus. Kad vertės pasiūlymas būtų gilus, apimantis tiek verslo, tiek bendražmogiškas vertybes.