Inovatyvios švietimo technologijos: kaip jos įgalina ugdyti ateities kūrėją


Šiandien turime unikalią galimybę technologijų dėka rasti ir lengvai pritaikyti individualius sprendimus, motyvuojančius ir pagreitinančius bendradarbiavimą ir patį mokymąsi. Dėka technologinių sprendimų pats mokymasis tampa artimesnis mokinių ateities darbo aplinkai ir tai jiems padeda suprasti, kam reikia vienų ar kitų įgūdžių bei žinių. Toks modelis leidžia suteikti  daugiau savarankiškumo ir iniciatyvos besimokančiam, leisti jam daugiau pasirinkimų ir kūrybos. Kartu technologijos gali išlaisvinti mokytoją nuo rutininių darbų, suteikti jam daugiau laiko betarpiškam, individualiam darbui su mokiniais.

Dr. Vladas Lašas, EdTechLithuania.com bendrakūrėjas, Lietuvos Verslo angelų tinklo LitBAN.lt valdybos pirmininkas

Švietimas yra visko pradžių pradžia, o geriausia investicija, kurią žmogus plačiąja prasme padaro, yra į mokymąsi, į savo paties augimą, į auginimą kito, kuris yra šalia, tvirtina Daiva Viskontienė, „Atea“ įmonių grupės UAB „Biznio mašinų kompanija“ (BMK) generalinė direktorė. Dr. Vladas Lašas, EdTechLithuania.com bendrakūrėjas, Lietuvos Verslo angelų tinklo LitBAN.lt valdybos pirmininkas, akcentuoja, kad be atsidavusių mokytojų, švietimo lyderių ugdymo rezultatams didelės reikšmės turi ir modernių technologijų bei įrangos pasitelkimas. Apie tai bus plačiai kalbama viename didžiausių renginių švietimo atstovams lapkričio 3 d. – tradiciniame K12 forume.

BMK per beveik 29 veiklos metus aktyviai dalyvauja integruojant inovatyvų švietimą į gyvenimą. Kodėl ėmėtės šios veiklos, kokie svarbiausi pasiekimai?

D. Viskontienė: Mokymuisi negresia jokia infliacija, todėl švietimas yra sritis, kuri visada buvo ir bus gyva. Mes į švietimą Lietuvoje atnešėme technologijas. Šiandien klasėse jau randame VR (virtualios realybės sprendimus), 3D objektus, kurie papildo bendrojo ugdymo programas, praplečia dėstomo dalyko suvokimą. Mūsų kompanijos žmonių DNR visada gyveno inovacijos siekis. Buvo nuoseklių ir ilgalaikių investicijų reikalaujančių veiklų, kai kelerius metus reikėjo ugdyti rinką, kad keistųsi vartotojo įpročiai ir technologinės naujovės būtų pasitelktos švietime. Šiandien Lietuvos mokyklos jau gali džiaugtis modernia klasių įranga STEAM ir hibridiniam mokymuisi, kalbų laboratorijomis, priemonėmis informatikai, sensoriniais kambariais įtraukiam ugdymui, interaktyviais SMART ekranais, ­– taip besikeičianti mokyklų infrastruktūra žymiai labiau atliepia naujas ugdymo aktualijas.

Bendrovė BMK akcentuoja turinio svarbą: yra sukūrusi skaitmeninę ir moderniai technologiškai išpildytą platformą „Eismopolis“ vaikų saugaus eismo mokymui. Ji turi didžiulį unikalių vartotojų skaičių ir buvo kurta drauge su mokiniais, kiekvieną žingsnį matuojant jaunojo vartotojo patirtimi. Naujausi šių metų sukurti sprendimai, papildę nacionalinę švietimo skaitmeninio turinio platformą, yra skaitmeninių išteklių rinkinys „Edusensus“, skirtas mokymosi sunkumų ir raidos sutrikimų turinčių vaikų ugdymui. Tai novatoriškas sprendimas probleminėje ugdymo srityje vaikams su specialiaisiais poreikiais. Lietuvai seniai jo reikėjo, jis betarpiškai keis mokymosi kokybę ikimokyklinio ir pradinio ugdymo segmente.

Tokie projektai ypatingai atliepia įmonės misiją, kad tikslingas technologijų naudojimas keistų žmonių gerovę ir kurtų progresą veikloje ir gyvenime.

Mokytojas – švietimo lyderis ir jo mokinių pasiekimai. Kokią matote koreliaciją tarp mokytojo, kaip švietimo lyderio, ir mokinių pasiekimų?

Dr. V. Lašas: Labai svarbu, kad mokytojai būtų savo srities lyderiai – ir tam jiems reikia pagalbos. Technologijos jiems yra kartu ir iššūkis, ir sprendimas suspėti daugiau šiame labai greitai besikeičiančiame pasaulyje. Esu edukacinių technologijų startuolio „Vedliai“ verslo angelas – patarėjas ir investuotojas. Ilgesnis šio startuolio pavadinimas: Mokytojai – Technologijų Lyderiai (angl. TeachersLeadTech). „Vedliai“ padeda mokytojams suprasti, kaip kūrybingai įpinti technologijas į pamokas, suteikia jiems turinį ir pagalbą, suburia į bendruomenę, padeda tvirtai jaustis ir pasitikėti savo jėgomis, dirbant su labai greitai technologijas perprantančiais jaunaisiais kūrėjas. Nedidelė, bet labai profesionali ir kūrybinga komanda per nepilnus dvejus metus sugebėjo padėti daugiau kaip pusei – 4.650 – Lietuvos pradinių klasių mokytojų tapti technologijų lyderiais. Ir, kaip sako patys mokytojai, tada įvyksta netikėti dalykai: mokiniams mokykla tampa dar įdomesnė, jie ne tik nori eiti į mokyklą, bet ir prašo daugiau pamokų. Viena mokytoja sako „Leidžiu vaikams kurti kiek tik nori, ir jie padaro puikius darbus!“. Kita mokytoja pasakoja, kad pirmą kartą per porą dešimtmečių darbo mokykloje iš savo pradinukų klasės sulaukė tokių entuziastingų pagyrimų ir komplimentų.

Kodėl svarbu ugdyti lyderį švietimo sistemoje? Kokią reikšmę aukštojo mokslo pasiekimams turi šalies mokyklų pedagogai?

D. Viskontienė: Mes augame ir vystomės didele dalimi aplinkoje, kuri mus supa. Pirmiausia kopijuodami ir pasiimdami tai, ką į mus įdeda, ir tik vėliau – keliaudami atgal į save.

Švietimo sistema kaip ir šeima yra terpė, kurioje gyvename didelę ir svarbią savo gyvenimo laiko dalį. Todėl struktūra, kurią švietimo sistema suformuoja žmogui, tampa jo baziniu konstruktu. Dabar, kai gyvename kaitoje, technologiniame vystymesi, ekonominiame ir geopolitiniame neapibrėžtume, turime būti savarankiški savo gyvenimo kūrėjai, gebantys rasti išeitis ir novatoriškus sprendimus, pralenkiančius mūsų pačių „aš“ kiekvieną dieną. Per gyvenimą pakeisti kelias specialybes, atrasti naujas veiklas ir kurti vertę kitiems – tai ir yra lyderystė.

Tokiam elgesiui reikia kitų asmeninių savybių nei būti pasekėjais. Teigiama, kad lyderystė – tai 80% asmenybės ir 20% techninių įgūdžių bei žinių. Todėl iš švietimo sistemos tikimasi erdvės, kurioje skleisis žmogaus drąsa veikti, bandyti, klysti ir mokytis iš klaidų, taip pat jaustis vertingu, gebančiu mokytis visą gyvenimą naujų dalykų ir nesustoti pakeliui į tikslą. Visos minkštosios kompetencijos daro įtaką tolimesnei mūsų sėkmei aukštojo mokslo kelyje ir viso gyvenimo pasiekimams – ne mažiau, nei žinios.

Dr. V. Lašas: Atrodytų darželyje, mokykloje vyksta labai paprasti dalykai, – bet jie iš esmės daro labai didelę įtaką viso žmogaus gyvenimo trajektorijai. Ir ne tik akademine ar vien profesine prasme – didele dalimi būtent mokytojai užaugina žmones, kuriems sekasi.

Neįmanoma pervertinti, kiek daug jaunam žmogui duoda pirmieji mokytojai pradinėje mokykloje. Esu dėkingas savo pirmajai mokytojai Liucijai Kapačiauskienei ir manau, kad tai didžiulis jos nuopelnas, kad iš mūsų klasės išaugo nemažai aktyvių žmonių, verslo vadovų ir žinomų kūrėjų.

Tad ir studijų rezultatai universitetuose labai priklauso nuo to, kaip jauni žmonės mokykloje išmoksta mokytis savarankiškai, naudotis technologijomis, veikti komandoje ir planuoti savo laiką. Galima sakyti, kad, iš esmės, aukštasis mokslas prasideda dar mokykloje. Todėl mes visi turime būti aktyvūs mokytojų talkininkai, patarėjai ir švietimo entuziastai. Kita vertus, noriu paskatinti ir pačius mokytojus – Jūsų misija yra labai svarbi mums visiems, tad drąsiai ieškokite sąjungininkų ir patarėjų universitetuose ir versle, deleguokite jiems dalį savo darbų. Juk kiekviena įmonė, kuri galvoja apie ateitį, mielai priims moksleivius supažindinti su savo darbais ir technologijomis. Ir tai visiems atsiperka su kaupu: vienas kolega inžinierius, šįmet pradėjęs dirbti mūsų „Elinta“ įmonių grupėje, pasakė: „Kai buvau moksleivis, su klase apsilankėme pas jus. Nuo tada žinojau, kur noriu dirbti ir ką turiu studijuoti, kad galėčiau ten dirbti“.

Kaip prie to prisideda naujausių technologijų naudojimas praktikoje? Kiek mokytojui ir mokiniui, švietimo pasiekimams svarbios švietimo procese naudojamos technologijos, jų susiejimas su mokymo turiniu?

D. Viskontienė: Technologijos švietime yra įrankis ir suteikia prieigą prie reikalingos informacijos, praturtina mokymosi aplinkas virtualia skaitmenine erdve, kurioje atliekami eksperimentai ir kitos patirtinės veiklos. Tokios technologijos kuria mentalinį ir fizinį patyrimą visais mūsų sensoriais, todėl padeda mokiniams giliau suvokti ir įsisavinti žinias.

Švietimo ekspertas ir lektorius George Couros sakė: „Technologijos niekada nepakeis puikaus mokytojo ir gyvo ryšio, tačiau technologijos puikaus mokytojo rankose daro stebuklus“. Technologijos transformuoja mokymosi būdus ir integruoja mokymąsi į novatoriškus procesus.

Dr. V. Lašas: Šiandien turime unikalią galimybę technologijų dėka rasti ir lengvai pritaikyti individualius sprendimus, motyvuojančius ir pagreitinančius bendradarbiavimą ir patį mokymąsi. Dėka technologinių sprendimų pats mokymasis tampa artimesnis mokinių ateities darbo aplinkai ir tai jiems padeda suprasti, kam reikia vienų ar kitų įgūdžių bei žinių. Toks modelis leidžia suteikti  daugiau savarankiškumo ir iniciatyvos besimokančiam, leisti jam daugiau pasirinkimų ir kūrybos. Kartu technologijos gali išlaisvinti mokytoją nuo rutininių darbų, suteikti jam daugiau laiko betarpiškam, individualiam darbui su mokiniais.

Šiandien galiu pasidžiaugti, kad su kitais Lietuvos Verslo angelų tinklo LitBAN nariais investuoju į ypatingą startuolį, kurio viena iš įkūrėjų yra patyrusi mokytoja. Personalizuota mokymosi platforma padės savarankiškai mokytis matematikos. O būtent to šiandien mums ir reikia – po pandemijos problemų su matematikos žiniomis turime ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje pasaulio šalių.

Taigi, mokytojai, apjungdami savo patyrimą su technologijų kūrėjais bei verslo angelais, gali visos Lietuvos švietimo sistemos problemas paversti unikalia galimybe įgyvendinti didžiulį pokytį švietime sukuriant EdTech sprendimus, tinkamus ne tik Lietuvai, bet ir kitoms šalims. Jau dabar tarp geriausių 50 EdTech startuolių Šiaurės ir Baltijos šalyse yra 6 Lietuvos EdTech bendrovės (HolonIQ). Tai gali tapti ne tik svarbi misija mums patiems, bet ir didelės vertės skaitmeninės ekonomikos globalus verslas.

Šiemet po pandeminės pertraukos vėl organizuojamas nemokamas tradicinis K12 forumas, į kurį kviečiami švietimo darbuotojai. Kuo jis svarbus švietimo lyderiams?

D. Viskontienė: K12 Forumas jau yra reiškinys, suburiantis švietimo bendruomenę transformacijai. Čia yra erdvė, kurioje susijungia švietimo strategijas kuriantis intelektas. Švietimo lyderiai ateis pasidalinti žiniomis ir patirtimis, o mes turėsime galimybę akis į akį susitikti su žmonėmis kūrėjais, keičiančiais švietimo ateitį.  Mūsų motyvacija slypi viduje, todėl bendraudami su lyderiais mes turime galimybę pažadinti savo pačių lyderystę ir galią veikti.

Lapkričio 3 d. K12 forume apie švietimą ir technologijas kalbės daugiau kaip 22 lektoriai, 8 iš jų – užsieniečiai iš JAV, Šveicarijos, Estijos ir kt. Forumo popietinėje dalyje penkiose erdvėse kviečiama dalyvauti ir kūrybinėse dirbtuvėse, kuriose bus galima susipažinti su naujausiomis švietimo specialistams skirtomis technologijomis ir įranga.

Ar ateities kūrėjų ugdymas šiandien galimas be modernių technologinių priemonių ir inovatyvios įrangos?

Dr. V. Lašas: Šiandien tai supranta visi: kaip knygos nuo Gutenbergo laikų tapo neatskiriama mokymosi dalimi, taip ir šiuolaikinės technologinės priemonės, ir su jomis susieti inovatyvūs būdai, ir įranga yra būtina ne tik kiekvieno sėkmingo universiteto, bet ir mokyklos ugdymo priemonė.

Svarbu, kad ji būtų panaudota efektyviai ir kūrybingai, kad leistų ne tik paspartinti mokymąsi, bet ir padaryti, kad jis būtų dar labiau motyvuojantis, įtraukiantis, aktyvus ir kūrybingas.

Todėl tokios organizacijos ir iniciatyvos kaip Lietuvos Junior Achievement, Robotikos akademija, „Meškėnų laboratorija“ skatina mokinius ne tik susipažinti su technologijomis, bet ir patiems su bendraminčių komanda sugalvoti, sukurti, pagaminti įdomius produktus. Tai suprantame ne tik mes – tai vyksta visame pasaulyje, ir todėl turime bendrauti bei mokytis iš geriausių. Džiugu, kad spalio pabaigoje vykusioje EdTech savaitėje Izraelyje pirmą kartą dalyvavo ir mūsų EdTech Lietuva delegacija kartu su Lietuvos nacionalinės švietimo agentūros įkurto EdTech centro atstovais. Pasirašyta bendradarbiavimo sutartis tarp Lietuvos ir Izraelio EdTech asociacijų. Ačiū Lietuvos ambasados Izraelyje komandai už šią galimybę.


Loading...
Cookie Settings