Kelionė laiku: inovatyvūs BMK sprendimai Radvilų rūmų dailės muziejuje


LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus lankytojus kviečia į unikalią iš Ukrainos atvežtų kūrinių ekspoziciją „Šedevro kambarys. Franso Halso evangelistai iš Odesos Vakarų ir Rytų dailės muziejaus kolekcijos“. UAB „Biznio mašinų kompanija“ (BMK) sukurtomis audiovizualinėmis bei multimedinėmis priemonėmis kiekvienas parodos lankytojas asmeniškai nukeliamas į meno šedevro sukūrimo kontekstą – jis vienumoje susitinka su Nyderlandų portretisto nutapytais šv. Luko bei šv. Mato atvaizdais.

Kiekvienam lankytojui individualiai rodoma paroda Lietuvoje pristatoma pirmą kartą. Unikaliai patirčiai sukurti buvo suprojektuotas specialus kambarys, kuriame lankytojas pasijunta lyg teatre vienam žmogui. Kambaryje 3 lazeriniai projektoriai projektuoja vaizdą ant 3 sienų ir lankytojui sukuria virtualaus pasaulio įspūdį.

„Pagrindiniai iššūkiai įgyvendinant Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus generalinio direktoriaus dr. Arūno Gelūno idėją, buvo sukurti įdomų ir įtraukiantį pasakojimą, kuriame lankytojas galėtų 15 minučių pamiršti kasdieninę rutiną bei vargus, – teigia Vilius Jurgelevičius, BMK Skaitmeninio turinio skyriaus vadovas. – Siekdami lankytoją užburti ir perkelti į XVII a. Nyderlandų laikotarpį sukūrėme įsivaizduojamą Harlemo miestą 3D erdvėje su tipine Nyderlandų architektūra. Taip pat turėjome iššūkį miestą apgyvendini: sukūrėme nemažai to laikmečio 3D žmonių modelių, kurie vaikštinėja, prekiauja, važinėja vežimais.“

Jausmą, kad parodos lankytojas nukeltas į F. Halso laikotarpį, sustiprina ir rodomi autentiški to laikotarpio miesto fragmentai, gatvės su kanalais. Šiam įspūdžiui sukurti BMK panaudojo preciziškai atkurto XVII a. Haarlem miesto modelį.

Drąsus užsakovas – unikalus projektas

Vilius Jurgelevičius, BMK Skaitmeninio turinio skyriaus vadovas.

Anot V. Jurgelevičiaus, bene didžiausias iššūkis buvo realiu laiku ekspozicijoje parodyti vienumoje šedevrais besižavinčio lankytojo portretą, kuris nutapomas F. Halso stiliumi. Šiam tikslui pasiekti lankytojas, prieš patenkant į ekspoziciją, yra nufotografuojamas. O po to, kol apžiūrinėja ekspoziciją, jo veidą dirbtinis intelektas (DI) sugeneruoja kaip portretą. Jį pagrindinis veikėjas F. Halsas atneša ir parodos lankytojui.

„Vienas pagrindinių iššūkių kuriant skaitmeninį turinį buvo trumpas įgyvendinimo terminas – pusmetis. O diegdami technologijas susidūrėm su ypatingais reikalavimais, nes tai darėme paveldo pastate, kur eksponuojami brangūs paveikslai ir keliami labai aukšti reikalavimai patalpų įrengimui bei medžiagiškumui. Todėl, pavyzdžiui, buvo pirkti specialūs ekranai, be toksiškų PVC medžiagų, kurios nekenkia paveikslų dažams. Taip pat buvo automatizuota nemažai skirtingų sistemų – apšvietimas, užuolaidos, multimedijos turinys, įrangos valdymas, DI generavimas, – kurios turėjo veikti preciziškai tiksliai, kad gautume potyrį, kurį dabar turime“, – pasakoja V. Jurgelevičius.

Tai ne pirmas toks BMK projektas, kuriame panaudotos įvairios šiuolaikinės technologijos. Tačiau, pasak V. Jurgelevičiaus, vertinant užduoties kompleksiškumą, tai buvo pirmas tokio dydžio projektas, kuriame padaryta viskas nuo idėjos iki pateikimo lankytojui: technologijų diegimas, turinio kūrimas ir tik atskiros nedidelės užduotys buvo patikėtos subrangovams.

„Nuolat ieškome naujų turinio pateikimo formų, eksperimentuojame ir keliame kvalifikaciją. Tai tik maža dalis idėjų, kurias pavyko realizuoti sutikus drąsų užsakovą“, – teigia BMK Skaitmeninio turinio skyriaus vadovas.

Išskirtinis ir aktualus dėl technologijų inovatyvumo

„Projektas išskirtinis ir aktualus pirmiausia technologijų inovatyvumu, DI panaudojimu, kuris ne tik pažangus technologiškai, bet ir paliečia šiuo metu vis svarbesnę DI pritaikymo meninėje kūryboje problematiką. Todėl labai svarbus pagarbus, neužgožiantis skaitmeninių technologijų santykis su originaliu meno kūriniu, ko ir siekta šioje ekspozicijoje, – teigia Justina Augustytė, LNDM Radvilų rūmų dailės muziejaus direktorė. – Dar vienas išskirtinis šio projekto aspektas – tarpdiscipliniškumas. Vienoje ekspozicijoje sujungiami skirtingi pasakojimo būdai ir priemonės (menotyros, teatro, kino, animacijos ir kompiuterinių žaidimų, garso ir kt.) sukuria estetiškai, intelektualiai ir emociškai praturtinančią patirtį. Tad šis projektas atspindi aktualiausias šiuolaikinės muziejininkystės tendencijas ir kryptis, o teigiama jo rengimo patirtis neabejotinai paskatins plėsti įprastas muziejinio pasakojimo formas, drąsiau taikyti inovatyvius sprendimus ir taip skatinti auditorijas pažinti kultūrą įvairiais mažiau tradiciniais formatais.“

Justina Augustytė, LNDM Radvilų rūmų dailės muziejaus direktorė. Nuotr. Gintarės Grigėnaitės.

Anot LNDM Radvilų rūmų dailės muziejaus direktorės, naujosios technologijos sustiprina apsilankymo muziejuje patirtį, skatina įsitraukimą, išplečia edukacijos galimybes, padėdamos įtaigiai atskleisti pristatomus eksponatus ir jų kontekstą lankytojams, ypač jaunesnio amžiaus, kurie užaugę skaitmeninių technologijų amžiuje ir atkeliavę į muziejų taip pat tikisi interaktyvios, dinamiškos patirties.

„Be abejo, tai puikus būdas pasiekti jaunąsias auditorijas. Tačiau net ir lankytojams, besižavintiems tradicinių formatų muziejinėmis parodomis, ekspozicijose pasitelkiami kokybiški inovatyvūs technologiniai sprendimai praturtina apsilankymą muziejuje netikėtais įspūdžiais ir stimuliuoja naujus potyrius“, – tvirtina J. Augustytė.

Šedevrai gelbėti nuo karo

Dr. Arūnas Gelūnas, LNDM generalinis direktorius. Nuotr. Gintarės Grigėnaitės.

Parodoje „Ševedro kambarys. Franso Halso evangelistai iš Odesos Vakarų ir Rytų dailės muziejaus kolekcijos“ unikaliai eksponuojami šv. Luko ir šv. Mato portretai atgabenti iš Odesos Vakarų ir Rytų dailės muziejaus, kai prasidėjo plataus masto karo veiksmai Ukrainoje. 2022 m. vasario 24 d. Rusijai pradėjus karą prieš Ukrainą, šalies muziejuose saugomoms vertybėms iškilo sunaikinimo, išgrobstymo grėsmė. LNDM dar prieš karą su Odesos muziejumi užmegzti kontaktai ir planai rengti bendras parodas paskatino muziejus imtis saugumo priemonių ir vertingus kūrinius išvežti iš šalies. Po išsamaus planavimo ir rizikingos kelionės, pareikalavusios diplomatinių, logistinių pastangų, kūriniai pasiekė LNDM saugyklas ir buvo restauruoti LNDM Prano Gudyno restauravimo centre.

LNDM generalinis direktorius dr. A. Gelūnas pabrėžia, kad vieno šedevro parodos yra rengiamos įvairiausiuose muziejuose, bet jos neskatina lankytojo užmegzti itin intymaus ryšio su kūriniu.

„Todėl ir nusprendėme, kad lankytojai į Šedevro kambarį įžengs po vieną – buvimas vienam arba vienai aplinkoje kartu su kūriniu ir jo multimedijiniu pasakojimu yra stipri patirtis“, – priduria LNDM generalinis direktorius.

LNDM Radvilų rūmų dailės muziejuje portretisto F. Halso šedevrai unikalioje parodoje lankytojų laukia iki gegužės 26 d.


Cookie Settings